Rendering Layers

Vandaag wil ik jullie vertellen over Rendering Layers! Dit is een nieuwe feature in Unity 2022.2 en eentje die mogelijk erg van pas kan komen! Vooral als je met technische art bezig bent is dit er 1 om jezelf bekend mee te maken, want Rendering Layers zijn AWESOME en they're here to stay!

"Layers" are out, "Rendering Layers" are in!

In Unity gebruiken we layers om een distinctie te maken tussen Physics, Rendering, AI, tot voorkort Cinemachine... en met maar 32 layers (waarvan 5 ingenomen) kan het erg claustrophobisch beginnen te voelen.


In het bovenste plaatje zie je dat we een hoop layers hebben die beginnen met "Outline". Om er een schepje bovenop te doen kan een object niet op 2 lagen tegelijk staan, dus je zult specifiek layers moeten toewijzen om 2 of meer taken op te lossen: it's madness.

Rendering Layers hebben dit probleem niet! Je kan ze mixen en matchen hoe je zelf wilt. En ze staan compleet los van Physics! Unity heeft al een paar nifty tricks die je ermee uit kan halen, zoals aangeven op welke lagen decals moeten plakken, je kan ervoor zorgen dat lichten bepaalde objecten negeren voor schaduw (handig voor bij lightbulbs), en zelf heb ik het gebruikt om een Outline layer mee aan te geven in een gratis asset die ik online heb gevonden!

Terrain Object that renders an Outline and Receives Decals

Armed met Rendering Layers is het veeeeel makkelijker om je layers geordend te houden (want goed is want dan kan ik het spel beter optimalizeren :P) Als je meer wilt weten over hoe je ze in jouw voordeel kunt gebruiken lees dan de Rendering Layers documentatie even door. En als je een idee hebt voor een coole feature die we ermee kunnen gebruiken, be sure to let me know!



Comments

Popular posts from this blog

Hierarchy Folders