Hierarchy Folders

Unity heeft een beetje een optimalizatie probleem wanneer je child transforms maakt. Kort gezegd, elke moving child transform doet 1 extra calculatie voor elke parent die hij heeft (tenzij je ze op static hebt staan). En dat loopt al snel op als je 5 children hebt die allemaal nog eens 19 children hebben die ook nog eens 2 children hebben... niet goed.


Voorbeeld van een ongeoptimalizeerde hierarchy


Tegelijkertijd wil je niet al je transforms in de root van je hierarchy zetten, tenzij je een masochist bent. Je wil organiseren, maar in Unity-land kost dat performance. Hoe lossen we dat op?


Enter hierarchy folder: folders voor in je hierarchy... they're pretty self-explanatory like that.

* Hierarchy Folders *

Hierarchy folders hebben de benefit dat ze niet die extra calculatie oproepen op al je children. Door alleen al "Level" een hierarchy folder te maken reducen we... een hoop calculaties (1 calculatie per bewegend object per frame), in andere woorden: they make our game run smoother, for free.


Hierarchy folders kan je gewoon aanmaken vanaf de context menu. Het enige wat je moet weten is dat je ze niet kan bewegen, je kan ze geen components geven (dus geen sounds of animaties) en ze worden vernietigd wanneer het spel start. Als je dus een overkoepelende parent wil gebruiken zijn parent transforms nog steeds the way to go, maar als het alleen een organisatie-ding is: hierarchy folders be the way to go.



Comments

Popular posts from this blog

Rendering Layers